jongeren 100x100Op de eerste dag van de UNESCO Conferentie voor Leren voor Duurzame Ontwikkeling wordt terug gekeken op de resultaten van 10 jaar Leren voor Duurzame Ontwikkeling (ESD). De opening speeches van Irina Bokova, algemeen directeur van UNESCO en de kroonprins van Japan benadrukken het belang van educatie. Duurzamere manieren van consumeren en produceren vragen een andere manier van denken, waarden en vaardigheden. Dat begint met leren. De verhalen van Prinses Lalla Hasnaa van Marokko en Achim Steiner (VN Milieuprogramma) spreken me vooral aan. Met concrete voorbeelden laten ze zien hoe educatie bijdraagt aan een betere leefomgeving.

Rapport

In het vandaag gepubliceerde rapport Shaping the Future we want wordt uitgebreid teruggeblikt op de afgelopen 10 jaar. Vol cijfers en voorbeelden vanuit primair, voortgezet, beroeps- en hoger onderwijs, kinderopvang, non formele en informale educatie en bedrijfsleven. 66% van de deelnemende landen heeft op national niveau een strategie en educatie. Toch zijn er genoeg uitdagingen; bijvoorbeeld zorgen dat beleid voor onderwijs en inhoudelijke thema’s (energie, biodiversiteit etc) beter op elkaar worden afgestemd.

Maar ook het systematisch borgen van leren voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs (van peuter to post-doc) en het trainen van docenten en begeleiders daarin. De problemen waar we voor staan (biodiversiteit, milieuvervuiling, opraken hulpbronnen, oneerlijke handel etc) zijn te complex en te groot om duurzaamheidseducatie te laten afhangen van een individuele gemotiveerde docent.

Ook uitdaging voor Nederland

Meerdere keren komen deelnemers bij me langs bij de GroenGelinkt tentoonstelling om hun waardering uit te spreken voor hoe Nederland met duurzaamheidseducatie omgaat. We voldoen aan veel van de punten waarop internationaal gemonitord wordt via o.a. het programma DuurzaamDoor en de talrijke initiatieven van scholen, maatschappelijke organisaties, bedrijven etc van onderop.

Toch leg ik uit dat ook wij voor dezelfde uitdagingen staan als die worden genoemd in het rapport. De kerndoelen voor het onderwijs ten aanzien van zorg voor natuur, milieu en burgerschap zijn in mijn ogen te algemeen verwoord.

Het is niet voor niets dat de GroeneGeneratie oproept tot meer duurzaamheid in het curriculum. Een kamermeerderheid is inmiddels voor. Aan het kabinet de opdracht om een krachtig antwoord te formuleren op zowel deze internationale oproep als die van 41 jongerenorganisaties in Nederland.

Linda blogt op persoonlijke titel. Volg GroenGelinkt in Japan ook op Twitter (@groengelinkt) of like GroenGelinkt op Facebook.